Yin Yoga

 

 Yin Yoga is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het aanbod van lessen bij yogastudio’s.

Sterker nog: het is op dit moment dé  Yoga-vorm die naast Hatha Yoga in veel studio’s het meest wordt gegeven!

Yin Yoga biedt tijd en ruimte om écht te voelen en het ervaren van een diepe, diepe ontspanning.

Deze behoefte leeft bij veel mensen omdat ze regelmatig druk en stress ervaren in hun dagelijkse leven. Juist daarom besluit men vaak yogalessen te gaan volgen, Yin Yoga sluit hier perfect op aan.

 

Bij Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen, gebeurt er wat.

Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat. Letterlijk en figuurlijk.

Yin Yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Door een houding lang aan te houden (en niet te bewegen zoals bij actievere vormen van Yoga) bereik je het stugge bindweefsel.

Je bindweefsel speelt een grote rol bij hoe lekker je je in vel zit. 

 

Stress en spanning hoeven helemaal niet erg te zijn, zolang er maar genoeg momenten van rust en ontspanning tegenover staan. Yin Yoga zorgt voor die balans omdat de hele les in het teken staat van loslaten en ontspannen. Je lichaam en geest kunnen hierdoor weer herstellen en opladen, wat een positief effect heeft op je nachtrust.

Bij alle Yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi stimuleert. Een goede doorstroming van Chi is volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Je meridianen (energiebanen) staan in verbinding met je organen. Je organen in verbinding met je emoties. 

Yin Yoga gaat wat helemaal over het ervaren en (h)erkennen van (ont)spanning, gevoelens en patronen op de mat.

Welke je vervolgens meeneemt naar je dagelijkse leven, van de mat.

Bij Yin Yoga les heb je binnen een veilige setting alle ruimte en de tijd om dit te voelen.

 

Yin Yoga en mindfulness zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

De basisprincipes van mindfulness lopen als een rode draad door de lessen.

Je oefent in niet oordelen, je leert om je aandacht naar het hier en nu te brengen, en je niet te verbinden met gevoelens en gedachtes die voorbijkomen.

Je leert  en ervaart om te accepteren en compassie te voelen.

 

Je lichaam is goed zoals het nu is, je ademhaling is goed zoals het nu is, je bent gewoon helemaal goed zoals je nu bent!

Het loslaten van naar iets streven en iets willen veranderen omdat het nog niet goed (genoeg) is, kan heel bevrijdend werken.

Je hebt ook  zeker af en toe Yang-energie nodig om iets te bereiken, maar over het algemeen hebben we daar wel genoeg van, eerder te veel. Dompel jezelf onder in de zachte Yin-energie!

 

De lessen gaan plaatsvinden op maandag /donderdagavond van 20.00-21.00 uur , en/of  vrijdagochtend van 10.00-11.00 uur.

Heb je interesse voor deze lessenreeks?  Meld je dan alvast aan, en geef je voorkeursdag op!